Institut pro finanční poradenství je zřejmě první společností v tuzemsku, která začala učit děti na základních školách investovat.
Rozhovor s Romanem Pospíšilem uveřejnila Patria Online
Patria Online: Jak děti investují? Respektive, jak reagovaly na to, že se naučí investovat?
Fantasticky. Samozřejmě, především když si hrály na investiční společnost a rozhodovaly o nákupech akcií. To se hádaly a překřikovaly. Ve výukové fázi bylo jejich nadšení selektivní. Dokázaly ale přijmout víc, než leckteří dospělí. Možná proto, že jsou ještě nezatížení řadou předsudků, stereotypů a emocí typických právě pro dospělé.
Patria Online: První ročník kurzu mají školy za sebou. Co všechno se děti naučily?
Projekt se primárně soustředil na podnikání a řízení firmy. Kvůli zatraktivnění jsme jako obor vybrali investiční společnost. Proto se ve výuce objevily i cíle spoření či komunikace s klientem. A také soutěže o nejlepší logo, plakát, komiks… a děti se na tom docela vyřádily.
Patria Online: Co je vůbec cílem tohoto projektu?
Ukázat dětem, že peníze nepadají z nebe a jaký je rozdíl mezi zaměstnáním a podnikáním. V čem podnikání spočívá a jaká jsou jeho rizika. Zároveň, že člověk má vydělávání peněz doplnit spořením a eventuálně investováním. Jsme přesvědčeni, že dospělejším lidem už se takové věci vysvětlují nesrovnatelně hůře. A také, že forma hry spolu s interaktivitou a důrazem na grafické zpracování i v dalších částech kurzu představuje cestu, jak dětem alespoň ty hlavní zásady uložit do dlouhodobé paměti. Díky spolufinancování Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky jsme mohli kurz vytvořit a realizovat první ročník. A někteří učitelé si sami řekli o jeho pokračování.
Patria Online: Jaké znalosti a dovednosti se děti v investování naučí?
Že podstatou podnikání je dosažení zisku. Co jsou to náklady. Proč společnosti vydávají akcie a proč je lidé či jiné společnosti nakupují. Že ve většině oborů je nutné se neustále zabývat tím, co klienti chtějí a potřebují, což nemusí být totéž. Jak se zákazníkem komunikovat, aby to bylo efektivní. A z druhé strany, že spoření není jen o odkládání peněz, které zbydou. Nýbrž že člověk by měl spořit cíleně. Na penzi, na vzdělání dětí, aby měl rezervu pro horší časy…
Patria Online: Jak dlouho to celé trvalo?
Osm hodin zabrala prvotní výuka. V ní děti luštily tajenky, doplňovaly slova do komiksů, interpretovaly známé citáty apod. Přednášení nahradila jednoduchá videa. Pro učitele jsme připravili metodické pokyny a stručné základy osobních financí. Dalších osm hodin zabrala hra. Na základě vybraných a upravených zpráv z médií žáci čtrnáctkrát vybírali z 11 fiktivních společností tři až pět do svého portfolia. Deset společností reprezentovalo globální sektorové indexy, jedenáctá index dluhopisů. Vše za zhruba 20 let.
Patria Online: Co si z toho děti odnesly?
Že investice se hodí pro dlouhodobější spoření. Že cílem je výnos z růstu ceny či dividend. Jaký je rozdíl mezi akcií a obligací, jaká je souvislost mezi růstem firmy, oboru či hospodářství a kurzu. Že některé akcie kolísají hodně a jiné méně.
Patria Online: Počkejte, opravdu to děti pochopily?
Potvrdil to průběh hry, kdy dokázaly třeba skvěle odhadnout nástup krize. Také opakovací testy a návštěvy našich lektorů v hodinách. Jel jsem se na několik škol podívat, abych měl autentickou zpětnou vazbu. Děti ekonomické informace interpretovaly trochu naivně, ale nikdy ne špatně. Jeden kluk řekl, že bude hodně růst IT sektor, ale tím pádem u něj také bude velké riziko propadu. Ve zprávě přitom o riziku nebylo nic. Samozřejmě, do projektu se zapojilo 13 kvalitních a aktivních škol. To může dojem trochu zkreslovat. Ale je evidentní, že když puberťákům nabídnete něco zajímavého, dokážou se nadchnout. A něco se naučit. Později to jde hůř.
Patria Online: Proč tedy finanční vzdělávání moc nefunguje, když se to nezdá být až tak složité?
Musím se učitelů zastat. Tedy pokud to ode mě vezmou. Mají to totiž nesmírně těžké. Ať už vystudovali cokoliv, rozhodně to nebyla finanční gramotnost. A teď ji mají učit. Rámcový vzdělávací program jim říká, co si mají děti osvojit. Ale pak si ten kurz musí z různých materiálů a komerčně vydávaných učebnic sami postavit. Ne všechny komerčně vzniklé podklady jsou přitom ideální. Smekám před nimi. My jsme s tou hrou neobjevili Ameriku. Už v r. 2011 se v metodické příručce Národního ústavu pro vzdělávání objevilo, že je to pro výuku finanční gramotnosti ideální metoda. Skvělý nápad ale byl udělat ji on-line, na více kol a jako soutěž. Postavit ji pro celý předmět by stálo čas a musel by to někdo zaplatit. Nicméně jednou to přijde.
Patria Online: Kurz o investování byla vlastně soutěž, kdo Investování hrou vyhrál?
Na nejlepší poměr výnosu a rizika dosáhli osmáci z Průhonic. Za odměnu navštívili ČSOB Asset Management a v bance viděli skutečný dealing. V kreativních soutěžích vyhrály děti z Gymnázia Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi. Skvělé výsledky měl třeba i Čtyřlístek z Uherského Hradiště a ZŠ z Mikulova, Čelákovic či Pohořelic.
Patria Online: Bude projekt pokračovat?
Na přelomu září a října odstartuje druhý ročník otevřený všem základním a tentokrát i středním školám v celé ČR.
Rozhovor si můžete stáhnout v PDF příloze a přečíst také na stránkách Patria Online.
Autor:EF
Otevřít přiložené soubory >>